Sunday, December 31, 2006

Lontoo, Heathrow

keskiviikko 27.12.2006, klo 10.10 Greenwich Mean Time

Herranjumala tätä kentän kokoa. On kyllä mahdollisuus itsensä hukata, mutta kyllä mun sisäisellä kompassilla perille päästään. Qantaksen lento laskeutui terminaaliin kolme, ja mun jatkolento lähtee kakkosterminaalista. Matkattiin siis 10 minsaa bussilla paikasta toiseen.

Qantaksen yölento meni ongelmitta kokonaisuudessaan, tällä kertaa mun Qantas-TV jopa toimi moitteetta. Koetin viimeiset 64,80 aussidollaria käyttää lennolla tax-free tuliaisiin, mutta koska mun haluama EdT maksoi $65, emme päässeet yhteisymmärrykseen lentoemojen kanssa. No, parinkymmenen sentin vuoksi kannoin rahani muualle. Ihme liikelogiikkaa.

Kävin siis nyt tän kentän liikkeitä koluamassa ja päädyin ostaan hieman tuliaisjuomia ja lopulta myös sen EdT:n. En tosin samaa minkä olisin Qantakselta ostanut, mutta jotain kuitenkin.

Euroopan lentoliikenne on heittänyt häränpyllyä tässä vuoden poissaollessani, turvatarkastukset on menneet vielä uskomattomammiksi kuin muistelin. Eikä nyt kyse ole vain Heathrown käytännöistä, sama metallitarkastus levitä-kädet-käänny-ympäri-hyvää-päivänjatkoa -rutiini täälläkin on kuin muualla, tosin nyt kyltit ohjeistivat ihmisiä poistamaan päällystakkinsa ennen metallinpaljastimen läpikävelyä. Mikä on päällystakki?

Ei, tuo nyt on jo rutiinia kaikkialla. Mutta tuo säännöstely kaikkien juomamateriaalien kantamisesta käsimatkatavaroissa on mennyt aikalailla ylettömyyksiin. Mun piti ennen tarkastuksen läpäisyä laittaa mun dödö ja hammastahna sinetöityyn pussiin, jotta laskivat mut läpi. Ja muualta ostettuja tuliaisjuomia on turha edes kuvitella kantavansa mukanaan. Ja tämä koskee siis kaikkia EU:n sisäisiä lentoja, jos haluat tax freetä käyttää, ensin on mentävä tarkastusten läpi ja sitten ostettava juomansa ko. kentältä. En ollut siis tuomassa aussijuomia mukanani.

No, mun lennon pitäisi puolen tunnin päästä lastautua taas täyteen, näyttäisi olevan pari muutakin lentoa yhdistetty samaan. Turvatarkastuksessa näytti Ilveksen junnuporukka olevan tulossa mitä luultavimmin Suomen suuntaan, joten eiköhän iloista kolmetuntista päästä jakamaan poikien seurassa.


klo 15.20, Lento Kone

Hellurei ja hellät tunteet, kohta ollaan perillä. Lätkäjunnut eivät tulleet koneeseen, kiitos siitä. Sen sijaan vieressä istuu Bangkokiin vanhempiaan viikoksi tapaamaan menossa oleva neito, jonka kanssa tässä aikamme kuluksi turistaan. Mulla on ikkunapaikka, ja häntä kovasti kiinnostaa katsella mun olan yli maisemia. Juuri äsken Ruotsin yli heilahdettiin, tai ollaan kai me vieläkin rajojen sisällä. Hän asuu Briteissä ja ei ole koskaan Suomessa ennen käynyt. Nytpä on mahdollisuus.

Tosin hän vain vaihtaa konetta, ei poistu kentältä, mutta eiköhän siinä jo saa jonkinlaisen elämyksen. Pilotti kuulutti juuri että tunnin verran menee perille, ja lämpötila on viiden plussa-asteen puolella. Melkoinen pehmeä lasku, eihän siellä ole edes talvi!

Nyt kun olen ihan ähkynä tarjotuista kolmioleivistä, taidan syventyä hetkeksi vielä kirjaani. Kummallinen valoilmiö tekee paikkaansa juuri ulkona, näyttäisi aurinko alkavan laskea mailleen. Mutta kellohan ei ole vielä edes neljää?!?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home